Du behöver inte vara vegetarian för att vilja laga och äta vegetariska maträtter. Faktum är att det blivit allt mer populärt att äta vegetariskt åtminstone någon dag i veckan, detta görs ofta med miljön eller djuren i åtanke. Det finns otroligt mycket nyttig och god vegetarisk mat som man kan laga. För dig som tränar och vill få i dig protein, så finns det många vegetariska alternativ att välja mellan. Vad som anses vara vegetariskt skiljer sig dock åt då det finns olika typer av vegetarianism. Detta då lacto-ovo vegetarianer äter mejeriprodukter och ägg. Här kommer jag inte att begränsa mer än att utesluta kött samt produkter med produktrester från kött. På så sätt kan fler ta del av uppslagen och man kan enkelt plocka bort de inslag man inte önskar äta.

Vegetariska efterrätter

Vegetariska efterrätter finns det gott om, och det är långt ifrån enbart fruktsallader du kan gotta dig med. Vegetariska efterrätter eller kanske till och med veganska, kan dessutom innehålla en del nyttigheter såsom bönor eller nötter, beroende på vad du väljer. Dock måste man få unna sig något riktigt gott då och då, och på dintarta.se kan du hitta veganska cake-pops som är otroligt goda. Andra exempel på efterrätter är brownies med svarta bönor eller chokladmousse med spad från kikärtor på burk.

Vegetariska snacks under träningsdagarna

Ibland kan man behöva lite uppslag på snacks att fylla på energidepåerna med när man tränar eller helt enkelt bara behöver en energiboost. Nedan hittar du exempel på två näringsrika och proteinfyllda sådana:

  • Nötter. Nötter innehåller både protein, fett och kolhydrater och ger därför bra energi. Olika nötter innehåller olika vitaminer, exempelvis är hasselnöten rik på E-vitamin, cashewnöten på järn och valnöten innehåller omega 3-fettsyror.
  • Rostade kikärtor. Kikärtor har ett högt proteininnehåll och går enkelt att rosta i ugn med diverse kryddor, som du sedan kan ha som snacks eller som ett litet mellanmål.

Vegetariska livsmedel med protein

Många oroar sig för att inte få i sig tillräckligt med protein om de äter vegetariskt, i synnerhet om de tränar mycket. Eftersom kött innehåller väldigt mycket protein kan man absolut ha förståelse för att tanken slår en under kostomställningen, men det finns även proteinfyllda vegetariska alternativ. Lakto-ovo vegetarianer har fördelen att kunna äta exempelvis ägg som innehåller en del protein.

  • Nötterna. Här kommer jag in på nötterna igen, men det är nästan en nödvändighet då nötter innehåller mycket protein. Du kan få i dig så mycket som 26 g protein per hundra gram genom att äta nötter.
  • Quinoa. Du kan enkelt byta ut riset mot quinoa i många rätter och på så sätt få i dig lite mer protein.
  • Sojabönan. Sojabönan är faktiskt inte enbart god. Den är dessutom väldigt enkel att få in i kosten genom att blanda ner den i sallader eller grytor, och därmed höja proteinvärdet.

Ovan fick du några tips på vegetariska nyttigheter som du kan dra nytta av oavsett om du är vegetarian eller ej.