Att vara nybliven mamma kan innebära att man har en hel hös med blandade känslor. Å ena sidan är man lycklig och lättad, å andra stressad och orolig. Det är inte ovanligt att man är fysiskt trött efter graviditeten och den stora omställningen gör att många mammor inte känner sig helt balanserade.

Ett tillskott till familjen är en oerhörd gåva men medan det finns vissa saker som är enkla, som att handla snygga och praktiska barnkläder, så kan andra, som tidskrav, kost och vila vara desto besvärligare. Hur skall man hinna med saker som träning och sömn? Att laga mat åt sig själv? Att få en liten paus i vardagen?

Lugn, bara lugn

I dagens hälsotider är det vanligt att nyblivna mammor känner en stor press att snabbt komma i form igen. Det kan vara rejält ångestfyllt och innebära att man försöker skynda på processen så mycket man bara kan samtidigt som man skäms för att man är så fåfäng. Tyvärr är det bland det värsta man kan göra, då kroppen behöver tid på sig att återhämta sig ordentligt och förhöjda halter av stresshormoner kan ställa till med mer skada än nytta. Istället är det mycket bättre att vara snäll mot sig själv och tänka långsiktigt; kroppen ska ju förhoppningsvis vara med ett långt tag och därför är det bättre att satsa på mål som ligger många månader eller till och med år in i framtiden.

Träningstips

Gym i all ära men både som gravid och som nybliven mamma kan det vara svårt att få tid! Underskatta därför aldrig vardagsmotion och övningar som man kan göra hemma. Att göra några armhävningar, ben-övningar och biceps-curls hemma några gånger i veckan kan ge fantastiskt bra resultat om man bara ger det tid och tålamod. Var försiktig med magmusklerna då de länge varit ordentligt uttänjda – känn efter vad kroppen själv klarar av. Promenader eller löprundor med barnvagnen är super effektiva sätt att slå två flugor i en smäll!

Kost för nya mammor

Det är viktigt att hålla en så balanserad kost som möjligt både under och efter graviditeten och det innebär att man får i sig massor av frukt och grönt, liksom kött och fisk några gånger i veckan. Om man ammar behöver man mer vätska än normalt och då kan det vara bra att laga en större mängd soppa som man sedan kan ha i kylskåpet och värma efter hand. Genom att göra varma mackor med fullkornsbröd kan man ge sig själv en näringsrik måltid om man inkluderar saker som fet fisk, avokado och spenat. Ett annat bra tips är att försöka koncentrera matlagningstillfället på endast en eller två gånger i veckan och göra flera rätter på en gång som man sedan kan frysa – på så sätt frigör man mycket tid samtidigt som man får en rik och varierad kost.