Om du vill orka mer och träna hårdare, måste du tänka till kring kosten. Du behöver tillräckligt med proteiner, kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler. En lösning för den som inte vill spendera alltför mycket tid i köket är att komplettera den vanliga kosten med ytterligare hälsokost. Särskilt viktigt är det om du styrketränar eller ägnar dig åt annan hård träning.

Börja med munhälsan

Med god munhälsa blir det lättare att tugga ordentligt och äta fiberrik och nyttig mat. Dina tänder är extra utsatta för socker och andra onyttigheter. Du måste använda tandkräm som innehåller fluor. Om du upplever att dina tänder är ojämna eller om du bara vill ha ett mycket vackrare leende, överväg en prisvärd tandreglering när du har chansen. Det är ett utmärkt sätt att få jämna och fina tänder som du kan vara stolt över. Att snusa eller röka är heller ingen bra idé, eftersom det inverkar negativt på munhälsan.

Ät tillräckligt med protein

Den kanske största utmaningen för den som gillar att träna är intaget av protein. Utan proteiner kan inte musklerna växa. Du hittar massor av proteiner i fisk, kött, ägg, nötter och bönor. Föredrar du vegetarisk kost är ett alternativ alltså att satsa hårt på bland annat sojabönor. Trots en i övrigt välbalanserad kost, händer det att du behöver extra protein. Den enklaste lösningen är att köpa kosttillskott. Ett prisvärt alternativ är kosttillskott i pulverform som du själv blandar med mjölk eller vatten. Större förpackningar brukar räcka länge och ge ett bra extra proteintillskott. Skulle du vara ännu mer bekväm, prova i så fall protein bars eller färdiggjorda proteindrycker.

Behövs vitamin- och mineraltillskott?

Den överlägset vanligaste typen av hälsokost är olika tillskott av vitaminer och mineraler. Upp till en viss nivå är det mycket viktigt att få tillräckligt av sådana näringsämnen, men utöver det brukar ett eventuellt överskott inte göra någon större nytta. Om du till exempel redan har tillräckligt med vitamin C, får du inga ytterligare effekter. Dock undviker du de problem som bland annat drabbade sjömän som spenderade för lång tid på havet och fick slut på sina reserver.

Ett näringsämne som gynnar de flesta är fettsyran Omega 3. Forskning har visat att den har positiva effekter för blodkärlen, hjärtat och hjärnan. Du hittar Omega 3 i bland annat färsk fisk. Problemet är att vi svenskar brukar vara ganska dåliga på att äta just fisk. Därför är ett hett tips att välja hälsokost som innehåller Omega 3.

Hur är det med olika naturläkemedel som örter, rötter och oljor? Ofta lovas stora hälsoeffekter som starkt immunförsvar och massvis av extra energi. De studier som har genomförts visar att de kan ha en bra inverkan på kroppen, men de är sällan lika effektiva som marknadsföringen lovar. Bästa rådet är att äta en välbalanserad kost och se till att du får i dig alla nödvändiga vitaminer och mineraler.