Idag lider alldeles för många människor av ångest och depression i Sverige. Problemet har blivit så vanligt att allt ifrån vuxna till barn kan råka ut för det. När man är deprimerad tappar man ork, blir trött och hängig, får förändrad aptit eller t.ex. får förändrade sömnmönster. Hur en depression visar sig kan vara mycket individuellt och därför är det viktigt att man tar reda på varför man är deprimerad och därefter får den hjälp som man behöver.

Ett mycket vanligt missförstånd är att depression endast skulle hänga ihop med en specifik händelse eller ett trauma som man har upplevt. Så är inte alltid fallet, utan depression kan bero på flera aspekter än så. Många människor upplever depressionssymptom under höst och vinterhalvåret. Vi får mindre och mindre tillgång till solens D-vitamin, vilket kan ha en stor påverkan på både psyke och kropp.

Med rätt typ av mat kan man dock komma mycket längre än vad många kanske tror. Man behöver inte gå till läkare och använda sig av kemiskt framtagna läkemedel för att lindra eller helt bota depression alls. Genom att se över sin kost och välja hälsokost kan många faktiskt bli av med sina problem.

Experterna är eniga och det kan faktiskt vara så att den mat som vi stoppar in i munnen har betydelse för hur vi mår. Studier har visat att det finns en stark och tydlig koppling mellan så kallad ”skräpmat” och människans psykiska tillstånd. Det är främst mat som innehåller dåliga fetter och socker som påverkar vår hälsa, men även mat med höga GI-värden eller alldeles för lite intag av grönsaker och frukt.

Med det sagt är det viktigt att förstå att människan inte behöver slopa skräpmaten helt, utan det gäller att hitta en balans som fungerar. Den mat som vi äter och får i oss har stor påverkan på vår tarmflora. Tarmfloran i sig tur påverkar vår hjärna, vilket i slutändan kommer att avgöra hur bra vi mår. När du äter rätt och äter hälsosam mat så göder du de goda bakterierna som finns i tarmen. I slutändan får du ett friskare liv och blir även gladare. Här nedan följer tips på hur du kan få en bättre tarmflora och bli kvitt depression eller ångest.

  • Ät på regelbundna tider och välj hälsosam mat. En skål med naturell yoghurt med färska bär till mellanmål gör sig bättre än en påse saltade jordnötter.
  • Ät varierad kost! Olika bakterier är till för olika saker.
  • Stressa ner – Goda bakterier bryts snabbt ner om man ständigt är i stress. Stressen får de dåliga bakterierna att öka. När dåliga bakterier tar över finns risk för psykisk ohälsa.
  • Färger är nyckeln – Svårt att veta vad du ska välja för mat? Använd regnbågen som hjälp. Blå blåbär, röda jordgubbar, gula citroner, gröna bönor, lila aubergine.