ShapeUp magazines
Solo Frida

Jag har blivit en sucker för känslan efteråt

File_000(1) Personligt

Förra veckan intervjuade jag tjejer om deras kärlek till löpning. En gemensam nämnare är att det är lite som terapi. Man blir alltid gladare efteråt. Det kanske inte är jättekul varje gång, men oavsett utgångsläge och resultat så känns det väldigt bra när springturen är avslutad. Jag älskar ju ridning, och då har jag oftast kul när jag rider. Det är bland det roligaste jag vet. Löpning kan inte ge mig samma feeling under tiden. Inte heller styrketräning eller någon annan träningsform jag testat. När människor dragit den gamla klyschan om att det ju är så skönt efteråt så har jag mest suckat i det tysta och tänkt att det låter meningslöst att ägna sig åt något för att det känns bra efteråt. Jag vill ju ha kul nu, hela tiden! Att det inte är hundra procent roligt har tyvärr fått mig att avstå från all form av träning, förutom ridning.

Men jag har omvärderat det här och insett att hur jag känner efteråt är jätteviktig för mig numera. Jag har helt enkelt blivit en sucker för känslan efteråt. Jag lyssnar på den, i alla möjliga situationer. Om jag lämnar ett jobbmöte med en bra feeling så tvekar jag inte på att det kommer leda till något bra, och ofta gör det också det. När jag träffar någon är det viktigt att det känns bra efteråt. Orkar till exempel inte längre med relationer och sammanhang där människor konkurrerar och inte kan vara sig själva överhuvudtaget, och man går därifrån dränerad på energi. Drar mig undan sånt.

Den här medvetenheten om konsekvenser har tyvärr också gjort mig till en tråkigare person. Jag är en sån som inte längre vill stanna på festen till sist, utan som hellre går hem och vaknar nästa dag och mår bra. En tråkig sida, men SÅ SKÖNT!

Och träning som gör mig glad efteråt, även om det till och med ibland är sjukt jobbigt medan jag håller på, är något jag verkligen prioriterar. Därför blir det en löprunda efter jobbet ikväll. Vet att det kommer vara jobbigt och att jag efter bara ett par kilometer kommer ifrågasätta vad fan jag håller på med. Vet också att jag på väg hem, över Djurgårdsbron i kvällssol, kommer må bra och att det faktum att en hel tidning faktiskt ska vara klar att trycka om bara några dagar, kommer kännas som ett litet och ganska trevligt bekymmer.

Längtar dock fortfarande efter den där sköna känslan mitt i löparpasset som folk pratar om. Än så länge får jag leva på hur jag känner mig efteråt, hög på endorfiner, som när jag tog selfien ovan ;).

Friday I’m in love

image Personligt

Plåtningar, intervjuer, möten, artiklar, korr, bilder. Lämnar en rolig och intensiv vecka bakom mig. Igen. Helgen känns som en livsnödvändig pulssänkare nu.
image
Kaffepaus på KMK med ett härligt team.
image
Plåtade träningsprofilen Filippa Lund i en grönskande ekallé på Djurgården och pratade om hennes kärlek till löpning. I morgon springer hon Göteborgsvarvet, heja! Har för övrigt lärt mig allt om hur man plåtar löpsteg på sistone. Höga knän är grejen. Det är inte helt lätt och det krävs ett gäng omtagningar, men det blir jättefina bilder.
image
Min egen träning har jag skött hemma, så här; som det sista innan jag går och lägger mig. Mycket kort och effektivt.
image
Ikväll hittade jag äntligen tid att springa. Det blev bara tre kilometer, och det räckte verkligen. Märkligt att det ibland känns lätt att springa långt (well, för mig är det fortfarande typ 5 k) och ibland tar det emot redan efter någon kilometer. Jag ställer inte så höga krav på mig själv, men undviker att gå. Om det tar emot drar jag ner på tempot istället. I augusti springer jag Midnattsloppet och då vill jag fixa det på under en timme. Hoppas det går, än så länge gott om tid och jag tänker att grusvägarna hemma i Jämtland blir perfekta både för min konditionsträning, för mitt dåliga knä och inte minst för att stilla den rastlöshet som kickar in efter några dagar på landet.

Äntligen helg nu. Hoppas din blir bra! Xx

On location

image Personligt

Idag har vi tagit bilder till nästa nummer. I Frihamnen, klassisk location i Stockholm. Jag har själv stått framför kameran här, både en och två gånger… På nittiotalet! Herregud, det är så längesen. Dagens stjärna var Hannah Andersson. En cool, vacker och väldigt trevlig tjej som delar min kärlek till stilrena träningsläger (och mesh!) och löpning, bland annat.

image
Vi började i studion med hår, makeup och en typisk plåtningsfrukost. Croissanter är också superfood, på sitt sätt.

image
Makeup-artisten Mia Högfeldt har jag jobbat med massor av gånger. Hon är så himla duktig, får alla att se fantastiska ut och dessutom sprider hon en skön energi. Många kändisar vill bara bli sminkade av Mia, och jag förstår varför. Kan rekommendera hennes beautybok Makeup till dig som vill ha bra skönhetstips från en av Sveriges absolut bästa makeupartister. Köp här.

image
Resultatet får du alltså se i nästa nummer.
xx

Hur får du träningen att bli av?

File_001(3) Personligt

Jag får ofta frågan om hur jag får träningen att bli av. Grejen är att det inte varit något problem för mig. Hate me now. Men det har hittills varit ganska lätt, trots att jag är långt ifrån en typ a-personlighet som piskar mig själv att gå till gymmet. Jag har längtat efter de där träningspassen. Det känns som om min kropp fått något som den verkligen behövt, länge, och som om den skickar signaler till hjärnan att nu är det dags igen och så står jag där i tights och t-shirt, redo att gå. Typ.

Men inte varje dag. Den senaste veckan har inte varit någon bra träningsperiod och när jag inte känner för att träna så struntar jag faktiskt i det. Utan några som helst problem. Jag vill inte bli en sån som pressar mig själv till gymmet och står där och hatar varje sekund. Det är okej att vara trött ibland, och att hellre stanna hemma och äta godis och kolla på tv-serier eller att sova en timme extra.

Om du har svårt att få träningen att bli av men ändå vill komma i bättre form så är mitt tips hemmaträning. Korta, effektiva pass, men ofta. Gymmet är inget måste. Om du skaffar vikter så kan du bli hur fit som helst hemma. Kolla ShapeUp på Instagram (@tidningenshapeup), där delar vi ofta tips och videor och under vår hashtag #tränamedshapeup finns massor av övningar för hela kroppen.

Den här videon körde jag ikväll. Abs-pass på bara tio minuter.

Söndag utan krav

image Personligt

Vaknade till en grå, kall, regnig dag och insåg att jag gillar det. För en sån här dag ställer liksom inga krav. Den lockar inte till någonting. Det är helt okej att stanna inne och kolla på Californication. Ta en dusch och tvätta håret, äta frukost och lägga sig en stund igen. Det behövs inte så mycket. Inget smink, ingen SPF, inga snygga kläder. Och om man skulle få för sig att springa så går det betydligt lättare när luften är sval.
image
Hoppas du haft en skön söndag. Om du vill vinna produkterna på bilden ovan, några fina ShapeUp-favoriter, så hittar du oss på Instagram @tidningenshapeup 💘