Det finns tyvärr många myter kring kost och träning. En populär och väldigt seglivad myt är att det inte går att få i sig tillräckliga mängder protein på en fullt växtbaserad kost.

Vi vet att protein är viktigt för att bygga muskler och för vår allmänna hälsa så vi bör alla se till att få i oss den mängd vi behöver för att uppnå våra mål, oavsett om det är att bygga stora muskler via tung träning, genom sinnesfull träning via Yogalove.se eller för att helt enkelt må bra och orka med vardagen.

Äter en människa en varierad kost som täcker kaloribehovet är det extremt svårt att inte få i sig tillräckligt med protein då vårt dagliga behov ligger på runt 0.8 gram per kilo kroppsvikt.

Vad är protein?
Protein är en av tre huvudgrupper som vi får våra kalorier ifrån varav dem andra två är fett och kolhydrater. Protein skapas av 20 stycken olika aminosyror och 9 av dessa kan våra kroppar inte skapa själva utan måste intas via vår kost.

Protein är kroppens byggnadsstenar och är inte bara viktigt för att bygga muskler men även för våra vävnadsceller, immunförsvaret, hormoner m.m.

Kött, mjölk, ägg och andra animalier har alla höga värden av dessa aminosyror medan mängden kan variera mer bland växter. Vad som är viktigt att poängtera är dock att alla växter innehåller en komplett aminosyraprofil och man behöver inte blanda olika källor vid en och samma måltid för att täcka sitt behov.

Bra växtkällor för protein
Trots att alla växter har en komplett aminosyraprofil finns det ett par som är värda att uppmärksamma för sina höga värden och dessa är soja, linser och bönor som alla innehåller en hög mängd av dem essentiella aminosyrorna som våra kroppar behöver.

Genom att inkludera någon eller alla dessa livsmedel i sin växtbaserade kost kan man känna sig säker på att man inte kommer ha en brist av något, förutsatt att man äter tillräckligt med kalorier varje dag.

Fler exempel på bra källor som man kanske inte tänker på när ordet protein dyker upp är havregryn och jordnötter som innehåller hela 13 och 26 gram protein per 100 gram.

Är inte soja skadligt?
När soja nämns som en bra källa till protein får man ofta höra att det inte är hälsosamt med soja, speciellt i större mängder. Detta är tyvärr också en myt man ofta stöter på som inte har någon forskning bakom sig.

Mycket av denna rädsla har sitt ursprung i att soja innehåller fytoöstrogener. Detta är dock inte samma sak som östrogen och har därmed inte samma effekt på kroppen. Du kan med andra ord äta din soja utan att oroa dig.

Majoriteten av den soja som bidrar till en negativ klimatpåverkan används som foder till djur så att äta soja direkt är även ett mer miljövänligt alternativ.