Vad ska man egentligen äta för att optimera sin träning så mycket som möjligt och vilken typ av mat räknas som nyttig? När man sätter igång och tränar kan det vara svårt att veta vilken typ av mat som man bör använda sig av. Ett mycket vanligt misstag av nybörjare är att enbart fokusera på träningen och fortsätta äta som vanligt, men sanningen är att maten du äter har betydligt större påverkan på dina resultat än hur många timmar du spenderar i gymmet eller löpspåret. I denna text kommer du att få tips om nyttig och hälsosam mat som passar utmärkt för träningen.

Kosttillskott, superfood och sunda snacks är något som det talas mycket om i träningsvärlden. Människor har börjat förstå vilken påverkan som maten faktiskt har. Genom att använda sig av rätt kost kommer du att uppnå ditt mål snabbare och ser dessutom till att få all den energi du och kroppen behöver för att orka träna överhuvudtaget.

Superfood är det allra senaste på marknaden och människor är eld och lågor även denna hälsosamma och näringsrika kost. Begreppet superfood kan egentligen liknas med de ord som vi använder oss av på svenska, hälsokost, och beskriver ett livsmedel som helt enkelt är nyttigare än många andra. Det kan t.ex. handla om att superfood innehåller mindre mängder av mättat fett eller att livsmedlet innehåller stora mängder vitaminer eller mineraler. I listan nedan hittar du 16 stycken livsmedel som alla hamnar inom kategorin superfood.

  • Råris
  • Quinoa
  • Mandlar
  • Pekannötter
  • Valnötter
  • Råg
  • Bovete
  • Hasselnötter
  • Pistagenötter
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Granatäpple
  • Tomat
  • Blåbär
  • Björnbär
  • Korn

Även om listan är relativt lång så finns det naturligtvis många andra livsmedel som hamnar inom samma kategori. Är du intresserad av superfood eller vill hitta spännande och goda recept kan du med fördel använda dig av internet.