Vid det här laget är vi vana vid att det är lite hysch hysch om vanligt förekommande problem som kan medfölja graviditeten. Men den här gången gäller det ett besvär som många mammor, men även bukopererade patienter, kan få erfara och ofta inte är riktigt förberedda på. Trots att Rektusdiastas i olika grad är ett så pass vanligt besvär för mammor, är det många som inte har hört talas om det förrän de själva eller någon i deras närhet drabbas. Så tycker inte vi att det borde vara, och nedan följer därför lite information om vad det är och vad man kan göra åt det.

Vad är rektusdiastas?

Under graviditeten växer magen och därmed vidgas avståndet mellan de så kallade raka magmusklerna. När barnet har förlösts är det dags för moderns magmuskler att börja läka och åter dra ihop sig. Rektusdiastas är enkelt uttryckt ett tillstånd som innebär att musklerna inte lyckas läka på detta sätt med tiden, vilket innebär att man fortfarande har delade magmuskler med ett förstorat gap mellan magmusklerna. Det finns olika grader av delade magmuskler, som utöver estetiska besvär kan innebära smärta för de drabbade.

Vilka är symptomen och hur vet jag om jag är drabbad?

Vanliga symptom är att magen putar ut mycket även flera månader efter förlossning. Det rör sig dock inte om fett, utan de underliggande musklerna. Man kan uppleva försvagade muskler, ha ont i mage och/eller rygg samt bäckenbottenproblem. Om man har delade magmuskler kan man behöva arbeta med att bygga upp de inre magmusklerna innan man börjar träna de yttre. Detta är ett vanligt misstag bland mammor som vill bli vältränade och påbörjar hård magträning med vanliga magövningar, vilket till deras besvikelse inte ger önskvärt resultat oavsett hur mycket ansträngning de än anstränger sig.

Därutöver kan promenader vara bra och man kan hitta passande och motiverande fritidskläder för syftet på Itaboutdoor.se. Det finns förklaringar online med videos som visar hur man själv kan känna på magen för att se om man är drabbad, men som vanligt gällande kropp och hälsa, bör man kontakta vården om man upplever mycket problem och behöver säkerställa orsakerna till detta. I vissa fall kan det nämligen bli aktuellt med operation.

Träna rätt

Det finns många videos och tips online som man kan ta del av avseende träningen, och här gäller det så kallade coreövningar. Där tränas den inre muskulaturen upp och kan stärka samt hjälpa till att dra ihop magmusklerna igen. Det är viktigt att ständigt känna att man har kontroll då man gör dessa övningar samt att bäckenbotten är aktiverad under all träning. Vid osäkerhet om man är drabbad, samt vilken sorts träning man bör göra, bör man återigen kontakta vårdpersonal och eventuellt en professionell tränare för att få klarhet.

Förhoppningsvis känner inte så många mammor sig ensamma om problemet, då det är delat av många och hjälp finns att få.